A DKV a sorozatjármûveket illetõen az 1993. december 9-i Környezetvédelmi és Építésügyi Értesítõben megjelent „Környezetkímélõ villamosközlekedés elõsegítésének támogatása” címû pályázatra jelentkezett.
A beadott anyagban húsz csuklós villamos beszerzése is szerepelt. A pályázatokat 1994 közepén tárcaközi bizottság bírálta el, és Debrecen esetében kedvezõ döntést hoztak. A Központi Környezetvédelmi Alap (KKA) a villamosok cseréjéhez és a pálya felújításához 436 millió forint vissza nem térítendõ támogatást, és ugyanilyen összegû kamatmentes hitelt adott. Ez a két tétel a költségek 60 százalékát fedezte, míg a fennmaradó részt Debrecennek kellett állnia. Errõl a közgyûlés az 1994. szeptember 12-i ülésen döntött, és kötelezettséget vállaltak azönkormányzati rész elõteremtésére. Apénzügyi háttér megteremtése után aDKV és a GH 1994. szeptember 29-én tizenegy hattengelyes, 120 millió forint egységárú villamosról írt alá szerzõdést, majd 1995 áprilisában a város anyagi helyzetére való tekintettel a megrendelést tíz kocsira csökkentették.
A tíz, 96 537-96 546 gyári számú sorozatjármû típusjele a prototípustól való megkülönböztetés érdekében KCsV6-1s lett. A villamos berendezést továbbra is a Ganz Ansaldo Villamossági Rt. (GA) gyártotta. A jármûveknek a DKV az 501-510 pályaszámokat jelölte ki. Gyártásuk 1995 tavaszán kezdõdött. Másfél évvel késõbb, 1996. október 3-án a DKV, a Debreceni Polgármesteri Hivatal illetékesei a városi televízió munkatársainak kíséretében a GH-ba látogattak. Néhány tízméteres utat tettek meg az ekkor még alapfestésû 501-essel a próbapályán, majd megnézték a bakokon álló, már kék színû 502-es és 503-as villamost. A felek tisztázták, hogy a jármûveket a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság (BKV) Fehér úti telephelyén állítják üzembe, és Debrecenbe szállításukat ezer kilométeres, hibamentes budapesti próba elõzi meg. A GH A26 020 pályaszámú tolatómozdonya az 501-est 1996. október 14-én húzta a Kõbányai úti vágányra. Itt a BKV két Muki tehervillamosa fogta közre, és a 7054-essel az élen a Fehér útra indultak, ahol megkezdõdtek a próbák. A BKV Villamos- Trolibusz Üzemigazgatóság 1996. november 13-án rendelkezett a KCsV6-1s villamosok próbáiról a BKV hálózatán. A Drégeli István igazgató által aláírt dokumentum szerint a próbafutásokra a 13-as vonal 0.00-tól 24.00-ig, az 1-es, 28-as és 37-es vonalak 20.00-tól 4.00-ig álltak rendelkezésre. A jármûvek a nagykörúton is jártak. Az 501-es mérlegelését 1996. november 12-én a MÁV Északi Jármûjavító Kft.-nél tartották. Eszerint a tömege 31 850 kilogramm volt. Az 502-es a november 22-i mérlegelés alapján 31 700 kilogramm tömegû lett. Balogh József, a KFVF fõmérnöke az 1996. november 29-i hatósági szemlén az 501-esre az elõzetes közlekedési engedélyt kiadta. Ezzel a jármûvel a GH december 14-én a nagykörúton, a Dob utcánál és a Vígszínháznál végzett nappali zajméréseket. Ugyanitt éjszakai mérésekre is voltak. Az 501-es 1997. január elején, az 502- es január 16-án fejezte be az ezer kilométeres próbát. Visszatértek a gyárba, és a végsõ átnézés után szállításra készen álltak. A többi villamosnak is ehhez hasonlóan zajlott az átadási folyamata.
Forrás: Indóház – 2008. április